Základní informace
Během života se setkáváme s různými situacemi, které se týkají naše zdraví nebo zdraví našich blízkých a je nutné aktivně řešit. Lidé stárnou, onemocní, přestanou být schopni se sami o sebe postarat. Přestože mnoho lidí udělá maximum, aby nepříznivou zdravotní situaci doma zvládl, postupem času může zjistit, že je to nad jeho síly. Ne vždy si je však člověk jistý, na co má nárok a na koho se v případě potřeby obrátit. A právě proto nabízíme poradenství ve zdravotně – sociální oblasti.
Poskytujeme komplexní odbornou pomoc při řešení sociálně zdravotních problémů:
- Poradenství ohledně nabídky služeb v regionu (sociální služby, zdravotnická zařízení, apod.)
- Poradenství při výběru vhodné sociální služby pro vás nebo vaše blízké (například pečovatelská služba, domov pro seniory, hospic, apod.)
- Poradenství v orientaci, na jaké dávky v době nemoci má člověk nárok
- Pomoc a podpora při vyřízení dávek v době nemoci
- Poradenství pro získání potřebných kompenzačních pomůcek (kde a jak je zakoupit, jaké pomůcky existují, pomoc při získání příspěvku na zakoupení pomůcky apod.)
Vyznáme se v potřebných zákonech, např. v Zákoně o sociálních službách, Zákoně o nemocnském pojištění, Zákoně o důchodovém pojištění atd.
Desatero
- Žádost o pomoc při dlouhodobé podpoře někoho blízkého v době nemoci nebo ve stáří není slabostí, naopak je to známka zralého a zodpovědného přístupu ke svému blízkému i k sobě samému.
- Najděte si pomocníka mezi svými blízkými nebo u odborníků.
- Zjistěte si, na co všechno máte nárok.
- Využijte každou dostupnou pomoc, i kdyby byla velmi malá. Pomůže vám ušetřit síly.
- Vyberte vhodné kompenzační pomůcky, ulehčí vám práci i čas.
- Vytvořte podmínky, aby váš blízký mohl pomůcky používat. Podpořte ho, naučte ho správnou manipulaci. Pomůžete to vám oběma.
- Komunikujte se svým blízkým, co potřebuje a jak si podporu představuje. Najděte kompromis, abyste situaci společně dobře zvládli.
- Pečujte i o sebe. Aby člověk mohl pečovat o druhého, sám by měl být dobře „opečovaný“.
- Zdravotnickou oblast neřeší pouze lékaři, někdy je potřeba spolupráce zdravotnictví a sociální oblasti. Najděte vhodné služby, dobře je kombinujte.
- Pečovat o někoho blízkého je náročné, nebojte se říci si o pomoc.
Naši odborní poradci

Bc. David Poživil
Na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem vystudoval sociální politiku a sociální práci. V sociálních službách pracuje již více než 10 let a stále ho to naplňuje. Má zkušenosti s prací s lidmi s mentálním postižením, duševním onemocněním či s dětmi a mládeží. V Sociální agentuře je na pozici sociálního pracovníka na úseku Sociální rehabilitace a Odborného sociálního poradenství. Má rád hudbu, film a divadlo, baví ho i pohyb. Nejraději však relaxuje u dobré knihy nebo ve společnosti svých přátel.

Bc. Bára Kozelková
Vystudovala obory Psychologie a Sociologie na Fakultě sociálních studií MU v Brně. Na začátku kariéry pracovala krátce jako pracovník v sociální rehabilitaci, později ve finančním poradenství, zákaznickém servisu a vzdělávání. Více než dvacet let pracuje jako lektor, mentor a manažer vzdělávání dospělých, interně i externě. Zároveň je aktivní jako dobrovolnice v sociální oblasti. Rozhodla se doplnit si vzdělání studiem oboru Sociální práce na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně. V květnu 2023 nastoupila na úsek sociálních služeb do Sociální agentury. Ve volném čase ráda čte, vzdělává se, potuluje se různými krajinami a nebo zaměstnává ruce výrobou čehokoli pro potěchu duše nebo žaludku.
Adéla Vágnerová
Po ukončení studia na obchodní akademii pracovala v soukromém sektoru jako manažer výrobního a prodejního týmu. Má také zkušenosti z bankovního sektoru, kde pracovala na pozici osobního a investičního bankéře. Baví ji práce s lidmi a ráda pomáhá druhým, proto se rozhodla profesně se věnovat oblasti sociálních služeb a sociální práci. Nyní v pracuje v Sociální agentuře na úseku Odborného sociálního poradenství, a také studuje na UJEP obor Regionální rozvoj a veřejná správa. Volný čas nejraději tráví s rodinou na výletech po okolí, odpočine si u dobré kávy s knihou v ruce a večery si ráda zpříjemní návštěvou divadla.Příběh
Pan Jaroslav se svou manželkou Marií žijí běžný, poměrně spokojený život. Již několikrát jeho rodiče, kteří si už pár let užívají zaslouženého důchodu, zmínili, že se jejich odchod ze života blíží. Pan Jaroslav svou maminku odbýval slovy, že má ještě velký kus života před sebou. Táta přece taky. Vždyť jsou oba ještě aktivní, netrápí je příliš zdravotních potíží, cestují, pomáhají s vnoučaty, baví se s přáteli.
Otec pana Jaroslava při jednom výletu s klubem seniorů upadl, zranil si nohu a musel na operaci. Několik týdnů nemohl chodit, maminka pana Jaroslava se o svého manžela doma starala, velmi pomáhala i blízká rodina. Pan Jaroslav starší rehabilitoval, potíže s chůzí mu však zůstaly. Poslední zimu znovu upadl, způsobil si zlomeninu „krčku“ a z tohoto zranění se už nedokázal úplně zotavit. Po dlouhé a vyčerpávající rehabilitaci zvládl udělat pouze pár kroků po bytě, z celodenního ležení se mu začínaly dělat proleženiny a měl další potíže, které se po dlouhodobé léčbě projevily. Nikdo z rodiny si úplně nevěděl rady, jak mají v této situaci postupovat. Maminka pana Jaroslava pomalu ztrácela sílu, táta mluvil o tom, aby ho přestěhovali do domova důchodců, pan Jaroslav s manželkou pomáhali s péčí o domácnost, s nákupy a běžným zajišťováním. Zdravotní stav Jaroslavova otce se postupně zhoršoval, rodině docházely síly a v obou domácnostech začala panovat napjatá atmosféra.
Paní Marie využila možnost poradit se s odborníky na help lince a jejich rady spojila s informacemi od lékařů. Za pomoci poradkyně ze Sociální agentury naplánovala podporu pro celou rodinu. Zajistila chodítko a polohovací postel, na které získala příspěvek. Požádala o příspěvek na péči, který pan Jaroslav starší využil na zaplacení pečovatelské služby, ta mu pomohla doma například s hygienou. U té se nejvíce styděl, protože manželka neměla sílu v koupelně mu pomoci a od snachy mu byla tato péče nepříjemná. Paní pečovatelka mu tolik nevadila a manželce ušetřil síly. Rodina si také zjistila, jak to chodí se žádostí do domova důchodců, jednu si pro případ nutnosti v blízkosti bydliště podali. Pan Jaroslav díky radě z help linky zajistil proplácení speciálních léků, které jeho táta bere. Paní Marie s panem Jaroslavem do svých „pečovatelských“ plánů zapojili i své dvě děti, které původně chtěli před pohledem na nemocného dědu chránit. Nakonec s dětmi otevřeně promluvili o tom, jak na tom jejich dědeček je. Rozhodnutí, zda se s dědou chtějí potkat, nechali na nich. Obě děti velmi rády přispěchaly na pomoc a začaly opět pravidelně dědu navštěvovat. U karet a člověče nezlob se společně dobře baví, manželka i Jaroslav s Marií vědí, že je o ně všechny v tu dobu dobře postaráno a že si oni sami mohou na chvíli odpočinout a načerpat další síly. Díky této zkušenosti vědí, že kdyby někomu v rodině zdraví přestalo sloužit, že to společně dokážou zvládnout.
HELP LINKA
bezplatná anonymní služba
Tel.: 730 511 092
Online chat
KANCELÁŘ SOCIÁLNÍ AGENTURY, TEPLICE
Školní 349/2, 415 01 Teplice, 1. patro (vpravo)
Tel.: 724 266 825
E-mail: info@socialniagentura.cz